duminică, 7 februarie 2010

De ce suntem influentabili?








Nu am mai postat de ceva vreme...desi in repetate randuri mi-am propus acest lucru. Insa in ultima vreme am reflectat asupra imaginii pe care ne-o construim despre o persoana. De cele mai multe ori atunci cand vedem pentru prima data pe cineva ne facem o parere...catalogam acea persoana....ii dam o eticheta. X este increzut, Y este pitipoanca, Z e fraier. Ulterior, fara sa ne dam seama parca, orice ne-ar spune sau am observa referitor la acea persoana contureaza mai mult aceasta parere pe care ne-am facut-o.
De ce judecam dupa aparente? Probabil pentru ca este tentant sa-ti dai cu parerea si fiecare dintre noi crede ca are dreptate. Omul in general se considera grozav...el este cel mai bun...iar rareori cand intra in contact cu cineva mai bun decat el...dintr-un punct sau altul de vedere recunoaste acest lucru. Tot timpul va incerca sa scoata in fata aspectele mai putin ok ale persoanei respective, il va barfi, il va descrie si celorlalti asa cum crede el. Ar fi interesant sa putem recunoaste ca X este mai bun decat noi, ca Y este mai inteligent, Z mai frumos. De ce ne incapatanam sa ne facem o prima impresie si sa o consideram ca realitate? De ce nu stim sa ne apreciem pe noi si pe cei din jur? De ce trebuie sa ne luam dupa altii si nu dupa noi? De ce nimeni nu e mai bun ca noi? De ce parintii ne mint de mici ca suntem cei mai grozavi desi nu e adevarat? De ce suntem influentabili? De ce nu ne place competitia si nu incercam sa-l depasim pe cel care e mai bun ca noi prin merite?
Sunt intrebari la care sunt convinsa ca v-ati gandit macar o data. Cand? De obicei prea tarziu....de obicei dupa ce am constientizat ca ne-am comportat aiurea cu o persoana care nu merita, ca am facut un rau sau ca am gresit. De obicei e prea tarziu...pentru a reevalua lucrurile in aceste situatii.

Niciun comentariu: