marți, 22 septembrie 2009

CFR sau povestea scartaitului de sinelor


Astazi m-am gandit mult la ceea ce urmeaza sa fac in viata profesionala, de altfel...ma gandesc incontinuu de cateva saptamani. Si cum accidentele care s-au intamplat ieri in tara cu cele doua trenuri au tinut paginile ziarelor astazi imi permit sa ma gandesc la o persoana pe care o cunosc foarte bine si care a lucrat la CFR.
A " lucrat" e un simplu mod de a spune. De fapt persoana asta si-a dedicat toata ambitia, rabdarea, priceperea si tineretea- pentru ca a cunoscut pentru prima data munca pe caile ferate la 16 ani- pentru a deveni cat mai bun in meseria sa sau profesia cum ati dori sa o numiti- cea de electromecanic. A urmat toate stagiile de pregatire, de perfectionare, a descoperit mecanismele trenurilor si a lucrat timp de 34 de ani, 5 zile pe saptamana de la 5 dimineata. Adica omul acesta se trezea in fiecare zi la 4 dimineata, pentru ca la 5, fie ca era vara sau iarna, ploaie sau ninsoare sa fie in gara, pe pozitii, pentru a asigura buna desfasurare a traficului pe sine, precum si siguranta calatorilor. Erau vremurile lui Ceausescu si trenul era principalul mijloc de deplasare intre localitati. Un om pasionat de ceea ce facea, care nu riposta niciodata chiar daca era chemat pentru interventii din timpul liber.
In fata sinelor a petrecut 34 de ani si bineinteles tot acolo si-a cunoscut si cei mai buni prieteni. Acum 10 ani, cel mai bun sfatuitor,mai mult decat un prieten,un frate...a murit sub privirile sale. Un moment de neatentie si o alunecare...a murit calcat de un tren...trupul lui s-a facut bucati in fata statiei CFR sub privirile inghetate ale calatorilor de pe peron si a celui mai bun amic care nu a putut sa faca nimic pentru a-l salva. A fost un moment greu...pentru acest om...insa a continuat sa-si faca treaba ca si pana acum...fara comentarii, fara greve, fara proteste...insa mai tacut ca inainte...ii lipsea salutul din fiecare dimineata a prietenului si colegului sau.
Acum 5 ani, inainte sa implineasca omul 50 de ani, l-au chemat superiorii si l-au anuntat ca trebuie sa-l dea afara. E prea batran pentru a lucra( pentru ca la 52 de ani cei din CFR se pensioneaza) si ar fi mai bine sa iasa anticipat la pensie. Nu mai au nevoie de oameni ca el, fara studii superioare, acum CFR vrea sa se reinventeze, sa aduca numai profesionisti de aceea au decis sa angajeze ingineri cu studii superioare pe care sa-i initieze in "tainele trenurilor". Degeaba a protestat omul nostru, ca are copii care merg acum la facultate, ca e prea tanar sa iasa la pensie, ca pensia va fi prea mica si nu va avea cu ce sa ajute copiii. Decizia oficialilor nu a putut fi contestata.
Si uite asa a iesit omul nostru la pensie, dupa ce a petrecut 34 de ani, aproape zi de zi, facand ceea ce ii placea si ii dadea sadisfactie. Ia facut statul roman o pensie de 350 Ron, la vremea aceea 3mil si 500 mii. Adica 20% din salariul lui. Si cum vremurile au fost din ce in ce mai grele, omul a fost nevoit sa se apuce de alte joburi dupa ce o viata s-a dedicat pasiunii sale.
Povestea asta nu e intamplatoare. Poate fi povestea tuturor celor care au crezut si au profesat intr-o meserie cu responsabilitate, din pasiune si care au fost pusi pe liber nedrept. E povestea a sute, mii de romani care au trecut prin asa ceva dupa o viata de munca. Au fost folositi de societate si aruncati la gunoi. E si povestea tinerilor din ziua de astazi, a noastra, intr-o societate care nu ne ofera sansa la nici un fel de viitor. Nu ne ofera sansa nici macar la munca.
Si te mai uiti la tv si vezi cu indignare cum iese ministrul transporturilor, acest Berceanu, care se pare este singurul "competent" pentru a conduce acest minister si dandu-si ochii peste cap in sacoul de 5 000 de euro incearca sa explice jurnalistilor ca pentru ce s-a intamplat langa Cluj si Dolj...au fost de vina niste ceferisti. Cum e posibil asa ceva? Adica cine crede asa ceva? Au descoperit ei ca suruburile de la caile de sine ferata au fost scoase. Cine a descoperit? Domunul ministrul Berceanu? Sau domnul Boc? care promite in fiecare zi cate o autostrada. Sau domnul Basescu care a "reinventat" CFR-ul. Cum se poate domnilor politicieni ca un ceferist-sau mai multi- sa desfaca suruburile in aceeasi zi fara ca nici un responsabil de la siguranta circulatiei sa nu stie, in doua locatii pe unde era ruta unor trenuri importante sub aspectul transportului de calatori/combustibil? Cum domnilor?...doar CFRul este o institutie in care lucreaza numai profesionalisti, numai cei care au studii superioare temenice.

P.S Omul de care am povestit e tatal meu, pe care il iubesc si il admir pentru munca pe care a facut-o si pentru pasiunea si daruirea pentru trenuri.

Niciun comentariu: